Wat is een Bewijs van Eigendom?
Voor de taxatie van een woning hebben wij een Bewijs van Eigendom nodig, ofwel de Akte van Levering of Transportakte. Dit is een door het Kadaster gewaarmerkt bewijs dat jij de eigenaar bent van de woning. Je hebt hier een afschrift van ontvangen van de notaris na het passeren van de akte van levering (transport) bij de notaris. M.a.w. tijdens de afspraak waarbij jij definitief de eigenaar van de woning bent geworden. Het kan even duren voordat de notaris dit afschrift terugkrijgt van het Kadaster en naar jou op kan sturen. Heb je dit Bewijs nog niet in je bezit of kun je het niet vinden? Geen probleem! Wij kunnen het Bewijs van Eigendom voor 17,50 incl. BTW opvragen bij het Kadaster. Mocht dit nodig zijn, laat het ons dan zo snel mogelijk weten zodat het afronden van het taxatierapport geen vertraging oploopt.
Wat staat er in het Bewijs van Eigendom?
In het eigendomsbewijs staan alle leveringsvoorwaarden, zoals kwalitatieve rechten en plichten, anti-speculatiebedingen, kettingbedingen, grondverontreiniging en aanwezigheid van een ondergrondse tank, en eventuele erfdienstbaarheden.
Hieronder vind je een voorbeeld van een bewijs van eigendom:
Wat is het niet?
Helaas ontvangen wij regelmatig het onjuiste document. Het Bewijs van Eigendom is geen Kadastraal Uittreksel. Dit uittreksel is veel beknopter dan het eigendomsbewijs. Het bewijs van eigendom is een notariële akte, welke is o.a. te herkennen aan bepalingen (1A, 1B, 2A, etc.) en juridisch taalgebruik. Zo is in deze akte o.a. de koopsom letterlijk uitgeschreven (tweehonderdduizend).
Let er ook op dat je niet het concept stuurt. Er staat dan nog CONCEPT op het Bewijs van Eigendom. Dit betekent dat het document nog goedgekeurd moet worden door het Kadaster. Alleen een Bewijs van Eigendom dat door het Kadaster is gewaarmerkt is rechtsgeldig.